Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Zapnij pasy po mistrzowsku
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Zapnij pasy po mistrzowsku

Utworzone Kwiecień 21st, 2015 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Kampania społeczna

 

Już 23 kwietnia rusza ogólnopolska edycja programu „LOTOS – Mistrzowie w pasach”, poświęconego prawidłowemu stosowaniu pasów bezpieczeństwa oraz fotelików samochodowych. Na wybranych, kilkudziesięciu stacjach paliw LOTOS w całej Polsce pojawią się PIT STOPY, na których eksperci skontrolują nasze umiejętności oraz udzielą fachowej porady.

 

Jednym z ważniejszych warunków bezpiecznej podróży jest prawidłowe stosowanie pasów bezpieczeństwa oraz fotelików samochodowych. Statystyki pokazują, że jeżeli już dochodzi do wypadków drogowych z udziałem najmłodszych, to aż w 45% przypadkach dzieci są poszkodowane. Przyczyną są m.in. niewłaściwie zapięte pasy i foteliki.

Zapnij pasy po mistrzowsku

Zapnij pasy po mistrzowsku

Edukacja w tym zakresie to podstawowe założenie kampanii społecznej „LOTOS – Mistrzowie w pasach” prowadzonej przez Grupę LOTOS S.A. wspólnie z Krajowym Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Ambasadorem programu jest Rajdowy Mistrz – Kajetan Kajetanowicz.

 

W dniach 23-25 kwietnia 2015 r. (w godz. 13-19) odbędą się pierwsze PIT STOPY tegorocznej edycji. Na wybranych stacjach benzynowych LOTOS – w Warszawie, Lesznie i Wrocławiu – eksperci poinstruują kierowców, jak poprawnie zapinać pasy bezpieczeństwa w samochodzie oraz właściwie zamontować foteliki. Będzie można także sprawdzić, czy mamy odpowiedni fotelik, dostosowany do naszego samochodu.

PIT STOPY w Warszawie, Lesznie i we Wrocławiu

PIT STOPY w Warszawie, Lesznie i we Wrocławiu

 

W kolejnych miesiącach PIT STOPY pojawią się na stacjach paliw LOTOS w innych miastach. Program „Mistrzowie w pasach” zawita także do szkół. W ramach lekcji nt. bezpieczeństwa odbędą się doświadczenia połączone z dobrą zabawą. Pierwsza, pilotażowa kampania społeczna „LOTOS – Mistrzowie w pasach” ruszyła w czerwcu ubiegłego roku na Pomorzu. Zainteresowanie podróżnych było tak duże, że GRUPA LOTOS zdecydowała się na kontynuację programu, tym razem w skali ogólnopolskiej. Pilotaż przyniósł niepokojące wnioski. Okazało się, że eksperci, którzy kontrolowali samochody, na próżno szukali poprawnie zamocowanych fotelików, natomiast prawidłowo zapięte pasy odnotowali zaledwie u 10 proc. kierowców.

 

– Naszą kampanię traktujemy z ogromnym poczuciem misji. Każdy kierowca czy pasażer, który weźmie udział w akcjach organizowanych przez LOTOS, to większa szansa na uratowanie zdrowia czy życia ludzkiego. Wierzymy, że uda nam się przekonać wszystkich dorosłych do świadomego i prawidłowego dbania o bezpieczeństwo swoje oraz pozostałych pasażerów, nawet podczas podróży do sklepu oddalonego zaledwie o 200 metrów. – powiedziała Jowita Twardowska, Dyrektor ds. Komunikacji i CSR z Grupy LOTOS S.A.

 

Grupa LOTOS S.A. to doświadczony partner w działaniach na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa na polskich drogach. „Mistrzowie w pasach” jest kontynuacją Akademii Bezpieczeństwa – programu złożonego z szeregu działań, mających na celu propagowanie bezpieczeństwa na drogach, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. W ramach tej inicjatywy prowadzono akcje: „Bezpieczna droga do szkoły”, „Uwolnić odblaski”
i „W drodze do prawa jazdy”. Kampania związana ze stosowaniem pasów bezpieczeństwa oraz fotelików dla dzieci jest kolejnym ważnym elementem misji społecznej odpowiedzialności biznesu Grupy LOTOS S.A.

 

Obowiązek zapinania pasów został wprowadzony w Polsce w 1983 roku. Dotyczył tylko dróg poza obszarem zabudowanym i przednich siedzeń, ponieważ produkowane wówczas auta nie miały fabrycznie montowanych pasów z tyłu. Przepis nie był przestrzegany, zwłaszcza że pasy nie posiadały tzw. rolki, były sztywne i niewygodne. W 1991 r. zapis dotyczący zapinania pasów został rozszerzony o wszystkie drogi i tylne siedzenia. W 1999 r. wprowadzono obowiązkowe stosowanie fotelików do przewożenia dzieci.

 

Obecnie dla większości podróżujących oczywista jest konieczność korzystania z pasów bezpieczeństwa i przewożenie dziecka w foteliku. Potwierdzają to badania Krajowej Rady BRD, które wykazały, że w 2014 roku pasy bezpieczeństwa stosowało 93% kierujących, 94% pasażerów z przodu oraz 71% pasażerów z tyłu.

 

Nadal jednak nie wszyscy przestrzegają zasad bezpieczeństwa. W Polsce jest zarejestrowanych ponad 17 milionów samochodów osobowych. Około 6-7 procent, czyli ponad milion kierujących łamie przepisy dotyczące zapinania pasów bezpieczeństwa i fotelików. W 2014 roku Policja ukarała mandatem ponad 430 tys. kierowców za niezapinanie pasów i prawie 9 tys. – za nieprawidłowe przewożenie dzieci. Niestety, nadal są kierowcy, którzy z uporem nie zapinają pasów bezpieczeństwa i pasażerowie, którzy nigdy tego nie robią, zwłaszcza gdy podróżują na tylnym siedzeniu. Nie brakuje rodziców rezygnujących z fotelików, choć w ten sposób odbierają swojemu dziecku szansę na przeżycie podczas wypadku.

 

W przypadku zderzenia dochodzi do zatrzymania samochodu, ale zatrzymanie to odbywa się znacznie szybciej niż w przypadku hamowania. Zajmuje ok. 0,1 sekundy, czyli 30 razy krócej niż w przypadku hamowania z użyciem hamulców. – wyjaśnia dr Grzegorz Ślaski z Politechniki Poznańskiej. Biorąc pod uwagę, że praca zatrzymania równa jest iloczynowi drogi zatrzymania i siły działającej na tej drodze łatwo jest oszacować, że jeśli droga zatrzymania będzie około 20-25 razy krótsza to siła będzie 20-25 razy większa. Siła ta musi być przyłożona do każdego fragmentu pojazdu, ładunku czy też pasażerów proporcjonalnie do ich masy. Stąd potoczne stwierdzenie, że w trakcie wypadku pasażer „waży” nawet 2 tony.- dodał.

 

Odpowiednio używane pasy bezpieczeństwa (czyli sposób ich ułożenia na ciele kierowcy czy pasażera) oraz poduszki powietrzne w znacznym stopniu obniżają siły działające na pasażera i wydłużają czas zatrzymania. Poza tym chronią nas przed silnymi uszkodzeniami organów, np. źle założony pas może zmiażdżyć śledzionę i wątrobę, a jego brak może spowodować urazy wielonarządowe.

 

W pierwszym kwartale 2015 roku w 6746 wypadkach drogowych zginęło aż 629 osób, a obrażenia doznało 8071. Te liczby wskazują, że zagrożenie bezpieczeństwa na drogach jest nadal bardzo wysokie, dlatego tak ważne jest zapinanie pasów, właściwe używanie fotelików samochodowych i bezwzględne stosowanie się do przepisów ruchu drogowego.

źródło: „brd.org.pl

Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

 

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa poruszaliśmy również w tym artykule.

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności