Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – W zamyśle startowałem na kierowcę
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

W zamyśle startowałem na kierowcę

Utworzone Listopad 4th, 2014 przez piotr.piwowarski

Krzysztof_Olek_zm_700x350

foto: Jarosław Górski / nr.waw.pl

Kursanci to przekrój osobowości i umiejętności

 

Wyszkolił od podstaw setki kursantów, jest koleżeński, uczynny i cierpliwy. Pracuje w Ośrodku Szkolenia Kierowców w Miejskich Zakładach Autobusowych. Krzysztof Olek, Wykładowca-Instruktor Nauki Jazdy.

 

Nadzor Ruchu: Pracujesz u nas od 1997 roku. Co sprawiło, że trafiłeś akurat do MZA?

 

Krzysztof Olek: Swoją przygodę z MZA faktycznie zacząłem w 1997r. W zamyśle startowałem na kierowcę, ale jako osoba posiadająca już uprawnienia Wykładowcy-Instruktora Nauki Jazdy, trafiłem do Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA na Stalową. Były to czasy Ikarusa-lewara. Nowa era niskiej podłogi i automatów dopiero startowała.

 

NR: Od początku pracujesz na stanowisku instruktora nauki jazdy, praca ta wymaga szczególnej uwagi, jak sobie dajesz z tym radę?

 

KO: Tak. Od początku pracy w MZA zajmuje się szkoleniem kierowców i kandydatów na kierowców. Początkowo były to tylko kursy na prawo jazdy kat D. Z czasem przyszły inne szkolenia począwszy od kat. C przez kwalifikację wstępną i szkolenie okresowe, a na szkoleniach powypadkowych kończąc. Wbrew pozorom to praca nie dla każdego. Potrzeba dużo wysiłku cierpliwości i wytrwałości by kursanta nauczyć pewnych zachowań, a jeszcze trudniej oduczyć złych nawyków. Nie lada wyzwaniem jest przestawić „starych” driverów na nowe tory.

 

NR: Jakie kryteria muszą spełniać przyszli adepci, aby mogli uzyskać prawo jazdy kategorii „D”?

 

KO: Droga do zostania kierowcą autobusu jest długa, kosztowna i wymagająca poświęcenia sporej ilości czasu. Kandydat na kierowcę musi:

po pierwsze – spełniać określone warunki zdrowotne,
po drugie – ukończyć kurs na prawo jazdy Kat D i kwalifikację wstępną,
po trzecie – wykazać się wiedzą i praktyką na egzaminach.

 

NR: Czy podczas ich praktycznego szkolenia popełniają oni błędy, jakie najczęściej?

 

KO: Kursanci to przekrój osobowości i umiejętności od osób, które uczy się podstaw np. ruszania pojazdem do „urodzonych za kierownicą”. Błędy są nieodzowne. Nagminnym na przykaład jest: kierowanie jedną ręką, próby wymuszenia bądź jazda na tzw. ciemno zielonym. Najważniejsze jest by błędy wychwycić, przedstawić i korygować. Często w takich sytuacjach pada stwierdzenie, „ale wszyscy tak jeżdżą” i nie dostrzega się własnych błędów. Winni są wszyscy tylko nie my.

 

NR: Trzy lata temu zostałeś Mistrzem Kierownicy Eco-drivingu, pewnie łatwo nie było, jak do tego doszło?

 

Puchar Eco-drivingu

Puchar Eco-drivingu

KO: Owszem. Zostałem mistrzem kierownicy Eco-drivingu, reprezentując MZA na Ogólnopolskich Targach Komunikacji w Katowicach. Konkurs polegał na przejechaniu wyznaczonej trasy przy jak najniższym średnim spalaniu paliwa. By warunki drogowe były jednakowe dla każdego uczestnika, konkurs odbył się na profesjonalnym symulatorze jazdy. Pokonałem wyznaczoną trasę bezbłędnie i uzyskałem najniższe średnie zużycie paliwa. Do konkursu mógł przystąpić każdy posiadacz prawa jazdy C lub D, uczestniczący w targach, które trwały trzy dni.

 

NR: Korzystając z komunikacji autobusowej, jako pasażer, co czujesz jak widzisz za kierownicą swojego byłego ucznia?

 

KO: Przez lata pracy wyszkoliłem setki kierowców, dlatego też spotkanie kursanta za kierownicą autobusu, którym podróżuje nie jest trudne. I nie chodzi mi tu bynajmniej tylko o komunikację miejską. Miło jest widzieć jak świetnie się odnajdują za kierownicą, a jeszcze przyjemniej jak po latach rozpoznają moją osobę.

 

Dlatego też serdecznie pozdrawiam wszystkich moich „wychowanków” i kursantów, z którymi miałem przyjemność prowadzić wykłady czy też zajęcia praktyczne.

 

Rozmawiał: Piotr Piwowarski

źródło: „nr.waw.pl”

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności