Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – W czasach, gdy nie było nowoczesności – część 2
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

W czasach, gdy nie było nowoczesności – część 2

Utworzone Marzec 7th, 2017 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Rozwój miasta a zapewnienie odpowiedniej podaży….

 

Warszawa począwszy od lat powojennych radykalnie rozrastała się. W aktualnych czasach, coraz więcej mówi się o rozszerzaniu komunikacji aglomeracyjnej obejmującej miejscowości leżące poza obrzeżami miasta a także „wdzierające” się również dalej niż linie komunikacji podmiejskiej.

 

Transport aglomeracyjny wydaje się być koniecznością z uwagi na wzrost zapotrzebowania na usługę szybkiego przemieszczenia się. Tę potrzebę widziano również 50, 40 czy 30 lat temu. Powstawały plany budowy kolejnych linii metra, które w coraz to większym stopniu miały zapewniać połączenia ze skrajnych końców miasta. Duży nacisk kładziono na rozwój kolei elektrycznej, czego przykładem jest nasilenie ruchu na linii średnicowej a także istnienie po dziś dzień Warszawskiej Kolei Dojazdowej (znanej ówcześnie, jako EKD).

 

W sferze transportu miejskiego, za rozwojem sieci komunikacyjnej a także podniesieniem poziomu jakości obsługi, na który wpływa również częstotliwość kursowania (liczba pojazdów w ruchu) konieczne jest modernizowanie i powiększanie posiadanej bazy infrastruktury komunalnej.

 

W 1968 r. temat stałego rozwoju komunikacji miejskiej stał się tematem rozważań Warszawskiego Prezydium Rady Narodowej. Miejskie Zakłady Komunikacyjne po dokonaniu analiz powzięły zamierzenie budowy nowych zajezdni, efektem czego miał być wzrost ilości taboru autobusowego do 3000 tysięcy (dokładnie 2955 szt.) i tramwajowego do 1025 wagonów.

 

Sytuacja taka byłaby możliwa przy wybudowaniu 6 nowych zakładów eksploatacji autobusów i jednego nowego zakładu tramwajowego. Poniższa lista została od razu wpisana do planu inwestycyjnego, lecz jak się okazało nie oznaczało to wcale sukcesu. Miasto zmieniało się w zastraszającym tempie, ilość mieszkańców Warszawy rosła nieproporcjonalnie do zapewnianej komunikacji czego przykładem są dobrze znane „winogrona” widoczne najczęściej na Warszawskich tramwajach.

 

Plan budowy zajezdni – wg założeń z 1968 roku.
1. Autobusowa „Nocznickiego” – przewidziana na 300 wozów (plan oddania do 1973 r.)
2. Autobusowa „Siekierki” – przewidziana na 300 wozów (plan oddania do 1973 r.)
3. Autobusowa „Wola-Górczewska” – przewidziana na 300 wozów (plan oddania do 1974 r.)
4. Autobusowa „Stalingradzka” – przewidziana na 300 wozów (plan oddania do 1974 r.)
5. Autobusowa „Ziemowita” – przewidziana na 300 wozów (plan oddania do 1975 r.)
6. Autobusowa „Ursynów” – przewidziana na 300 wozów (plan oddania do 1975 r.)
7. Tramwajowa „Ochota” – przewidziana na 200 wagonów (plan oddania nieokreślony)

 

Po upływie pięciolatki, która miała być przełomowa jeśli chodzi o rozwój transportu miejskiego, pojemność zajezdni autobusowych wynosiła nieco ponad 2000. Na lata 1975-1980 przewidziano mniejszy wzrost (około 300 miejsc postojowych) poprzez budowę zajezdni „Stalowa” do 1977 roku oraz „Nocznickiego” do końca 1979 r.

 

Rozwój zabudowy południowej części miasta spowodował zmianę priorytetów. Pojawił się wtedy temat budowy zajezdni „Ursynów”, która od 1979 miała odciążyć zakład Woronicza. Założenia oddania do eksploatacji garaży Stalowa, Nocznickiego i Ursynów docelowo miało doprowadzić do posiadania bazy taboru autobusowego w liczbie 2850 pod koniec 1980 r.

 

Lata 80-te przyniosły ostudzenie klimatu. Opadnięcie emocji i bumu budowlanego spowodowały, że powstała tylko „Stalowa”, która była ostatnią zajezdnią wybudowaną przez MZK, później z uwagi na niekorzystną sytuację polityczną w kraju, inwestycje zostały odłożone na boczną półkę, do której już nigdy nie powrócono …

Hubert Świątek
Źródło: „nr.waw.pl”

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności