Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Uważasz się za kierowcę? Zwracaj uwagę na światła!
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Uważasz się za kierowcę? Zwracaj uwagę na światła!

Utworzone Maj 12th, 2015 przez Nadzor Ruchu Warszawa

fot. Janusz Bubel

O nieprawidłowym używaniu świateł halogenowych przez kierowców autobusów i nie tylko dowiedzieliśmy się z listu do naszej redakcji, jaki napłynął od pana Marka, jednego z kierowców R3. Sprawa jest jednak wielowątkowa i dotyczy nie tylko wspomnianych świateł, ale i prezentowanej – przez większość kierowców – kulturze jazdy.

 

Gdy pojazdy były ubogo wyposażone i kiedy prawo nie narzucało obowiązku całodobowego używania świateł podczas jazdy, skala problemu nie była tak znacząca. Czy znamy sprawę? Znamy i zwracamy uwagę na wszystkie negatywne zjawiska dotyczące nieprawidłowego używania świateł, który jest problemem występującym od wielu lat i często niezgodnym z art. 51 Prawa Ruchu Drogowego.

 

Przykładem nieodpowiedniego zachowania kierowcy może być:

 

– postój z włączonymi światłami mijania. Przepis art. 52 PRD jasno określa i reguluje używania świateł podczas postoju.

 

– nieprawidłowe sygnalizowanie zamiaru zmiany pasa ruchu lub zmiany kierunku jazdy kierunkowskazem. Podstawowym błędem okazuje się wciąż zbyt statyczne używanie kierunkowskazu lub używanie go w nieodpowiednim do okoliczności momencie. O tym z kolei możemy przypomnieć sobie w art. 22 pkt. 5 PRD.

 

– jazda z włączonymi światłami awaryjnymi, używanie ich podczas postoju w miejscach zabronionych. O tym, kiedy używać wyjaśnia art. 50 PRD.

 

Sposób sygnalizowania zamiaru włączenia się do ruchu z zatoki przystankowej na jezdnię. Włączanie się do ruchu, czyli sygnalizowanie i sposób wykonania tego manewru to duży problem wszystkich kierowców. Inna kwestia, używanie kierunkowskazu, kiedy kierowca chce wyprzedzać inny pojazd, zupełna dowolność interpretacji a przecież jest to najbardziej niebezpieczny manewr, szczególnie na drodze, na której odbywa się ruch w obydwu kierunkach.

 

Inna kategoria to stan techniczny. Niekompletne oświetlenie, nieprawidłowo ustawione światła mijania, wilgoć w lampach, używanie żarówek o różnej jaskrawości i wiele innych. Na szczęście, jeśli chodzi o nasze autobusy kontrole techniczne pod względem prawidłowego oświetlenia przeprowadzane przez Nadzór Ruchu, Policję i inspektorów ITD wykazują marginalne odstępstwa od norm, są one najczęściej na bieżąco usuwane i nie skutkują nakładaniem kar.

 

Wracając do sprawy, którą poruszył pan Marek. Używanie świateł halogenowych jest dokładnie określone w art. 30 PRD, nieprawidłowe ich używanie jest dziwną manierą, co ma konkretny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

pp/Janusz Bubel

źródło: „nr.waw.pl”

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności