Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Raport stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie – Dom Technika
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Raport stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie – Dom Technika

Utworzone Kwiecień 21st, 2013 przez admin

Raport stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie

 

18. kwietnia ponownie uczestniczyliśmy w forum dyskusyjnym w Warszawskim Domu Technika, organizowanym przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy oraz oddział SITK w Warszawie. Tym razem pani Ewa Ptasińska z Zarządu Dróg Miejskich przedstawiła szczegółowe statystyki wypadków na terenie Warszawy w roku 2012.

 

Nie będziemy tu wnikali szczególnie głęboko w zawiłości statystyk – zainteresowani odnajdą szczegółowe dane na stronach ZDM. Warto nadmienić, że ogólna tendencja, dotycząca liczby wypadków i ich ofiar jest spadkowa. Poniższa tabela pokazuje dane z ostatnich 10 lat.

Dane dotyczące wypadków w Warszawie w latach 2003-2012. Źródło  ZDM

Dane dotyczące wypadków w Warszawie w latach 2003-2012. Źródło ZDM

Przyczyny zdarzeń każdego roku pozostają najczęściej te same – pierwsze trzy z poniższej tabeli to łącznie prawie 70% wszystkich zdarzeń.

Zestawienie przyczyn wypadków drogowych w Warszawie

Zestawienie przyczyn wypadków drogowych w Warszawie

Wypadki z pieszymi

Wypadki z pieszymi

 

Wśród najczęstszych przyczyn wypadków z pieszymi wymienić trzeba nieprawidłowe przejeżdżanie przejść (wina kierowcy) i nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem (wina pieszy). Na dole poniższej tabeli zsumowane są zdarzenia spowodowane przez pieszych i przez kierujących. Kierujący spowodowali aż 71% spośród zdarzeń z pieszymi.

Przyczyny wypadków z pieszymi

Przyczyny wypadków z pieszymi

Wniosek płynie z tego taki, że pieszym trzeba zająć się ze szczególną uwagą. Art. 13 Prawa o ruchu drogowym, wskazuje, że pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem. Nie sposób się z tym nie zgodzić.

 

Przestraszył nas za to, popierany przez ZDM, pomysł rozszerzenia pierwszeństwa pieszego także na czas zbliżania się do przejścia. Taki zapis, z założenia, jak rozumiemy, likwidujący zagrożenie dla pieszych, mógłby odnieść skutek przeciwny.

 

Piesi bez zastanowienia wchodziliby pod nadjeżdżające pojazdy (bo przecież mają bezwzględne pierwszeństwo), powodując powstawanie olbrzymiej ilości sytuacji groźnych dla siebie i kierujących. Dodatkowo, bez względu na okoliczności, od tego momentu każde zdarzenie na przejściu mogłoby być rozpatrywane jedynie na niekorzyść kierowcy.

Potrącenie pieszej

Potrącenie pieszej

 

Naszym zdaniem nie jesteśmy gotowi na wprowadzanie takich zapisów i w tej formie przyniósłby więcej szkody niż korzyści.

* * *

 

Przy tej okazji pragniemy przypomnieć wszystkim kierującym, że niechronionym uczestnikiem ruchu jest także rowerzysta. Na początku tego sezonu prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności wobec prowadzących pojazdy jednośladowe. System miejskiego roweru Veturilo pozwolił na korzystanie z tego środka lokomocji rzeszom turystów i osób, które do tej pory nie korzystały z rowerów.

 

Nie znają oni specyfiki ruchu na warszawskich drogach, ba, nie znają warszawskich dróg, bawią się, odpoczywają, mogą nie mieć prawa jazdy, mogą być zagubieni – słowem mogą nie uważać. Jeszcze raz prosimy zatem warszawskich kierowców, nie tylko autobusów, o zachowanie szczególnej ostrożności i zasady ograniczonego zaufania wobec kierujących jednośladami! MB

Rowery Veturilo. Źródło www.veturilo.waw.pl

Rowery Veturilo. Źródło www.veturilo.waw.pl

źródło: „nr.waw.pl”



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności