Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Przedwojenne warszawskie zajezdnie autobusowe „Zajezdnia Młynarska”
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Przedwojenne warszawskie zajezdnie autobusowe „Zajezdnia Młynarska”

Utworzone Grudzień 27th, 2013 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Warszawska „Zajezdnia Młynarska”

 

Zajezdnia przy ul. Młynarskiej została wybudowana w 1903 roku na potrzeby rozwijającej się w Warszawie sieci tramwajów konnych. Była czwartą z kolei zajezdnią, a w ówczesnej nomenklaturze „remizą” tramwajów konnych, których pierwszą linię uruchomiono 11 grudnia 1866 roku. W związku z planowaną elektryfikacją sieci tramwajowej, w 1907 roku podjęto decyzję o przebudowaniu całej zajezdni na potrzeby tramwajów elektrycznych.

 

Po zachodniej stronie ulicy Młynarskiej powstała hala mieszcząca 56 wozów, po przeciwnej zbudowano warsztaty remontowe tzw. Warsztaty Główne. Wybudowano także budynek dyrekcyjno-administracyjny. Pierwszy tramwaj elektryczny wyjechał na ulicę miasta 26 marca 1908 roku. Po odzyskaniu w 1918 roku niepodległości, magistrat Warszawy przejął zarządzanie tramwajami. Elektryfikacja spowodowała szybki rozwój sieci tramwajowej w Warszawie, a zajezdnia była kilkakrotnie modernizowana i rozbudowywana.

 

W 1919 roku po decyzji o zakupie w firmie Saurer i Benz-Gaggenau autobusów dla uruchamianej w stolicy komunikacji autobusowej, rozpoczęto prace przy zaadoptowaniu części istniejącej zajezdni tramwajowej przy ul. Młynarskiej na zajezdnię autobusową i warsztaty mechaniczne. Garaże dla autobusów dobudowano do tramwajowych hal postojowych. Prace budowlane zakończono w roku 1920. Zajezdnia rozpoczęła działalność wraz z dostawą w czerwcu 1920 roku pierwszych autobusów, chociaż oficjalne otwarcie nastąpiło dopiero w grudniu 1921 roku. Remiza autobusowa przy ul. Młynarskiej była pierwszą zajezdnią autobusową w Warszawie.

 

W latach 1925 – 28, kiedy to zlikwidowano komunikację autobusową w stolicy, zajezdnia przeznaczona została do obsługi towarowych wagonów tramwajowych. W roku 1928, kiedy ponownie uruchomiono komunikację autobusową, autobusy, już bardziej nowoczesne niż poprzednie, marki Somua, ponownie powróciły do zajezdni. Naloty bombowe i ostrzał artyleryjski w czasie działań wojennych we wrześniu 1939 w pewnym sensie oszczędziły zajezdnię, nie odniosła dużych zniszczeń. Po ustaniu walk przystąpiono do ich usuwania. Niestety, warszawskie autobusy, którym udało się powrócić z tułaczki wojennej, władze niemieckie przejęły do własnych potrzeb i praktycznie zlikwidowały komunikację autobusową w mieście.

 

Wiosną roku 1941 po „wielkiej wsypie” w CWS na Włościańskiej i aresztowaniu członków komórki konspiracyjnej, władze niemieckie przeniosły warsztaty mechaniczne z CWS do dawnych autobusowych warsztatów mechanicznych w zajezdni przy ul. Młynarskiej. Po wybuchu Powstania Warszawskiego, 1 sierpnia 1944 roku zajezdnia bardzo szybko znalazła się w rękach powstańców.

 

2 Sierpnia powstańcy razem z tramwajarzami wyprowadzili z zajezdni tramwaje, które posłużyły do zbudowania barykady, przecinającej połączenie wschód – zachód, o którą prowadzono ciężkie walki, kilkakrotnie przechodziła z rąk do rąk. 4 Sierpnia wzmocnione siły nieprzyjaciela ponowiły atak. Przed przeważającymi siłami wroga powstańcy musieli wycofać się i 5 sierpnia definitywnie opuścili teren zajezdni. Zaraz po tym żołnierze zgromadzili na placu zajezdni ludzi wypędzonych z okolicznych domów.

 

Zostali rozstrzelani, a ich zwłoki spalone na tyłach zajezdni. Budynki zostały spalone, całe wyposażenie, urządzenia i pozostały tabor całkowicie zniszczone. Po wyzwoleniu, praktycznie od następnego dnia rozpoczęto zabezpieczanie tego, co jeszcze pozostało po zajezdni. Zaczęła się powolna odbudowa zajezdni, która w ograniczonym stopniu już w 1946 roku wznowiła działalność. Funkcjonuje do dziś, jako zajezdnia tramwajowa „Wola”.

Ryszard Sobczyk

źródło fot. NAC

źródło: „nr.waw.pl”

1945 foto: ADM

1945 foto: ADM

1945 foto: ADM

1945 foto: ADM

1945 foto: ADM

1945 foto: ADM

Zbombardowana zajezdnia Młynarska 1945 foto ADM

Zbombardowana zajezdnia Młynarska 1945 foto ADM

foto: ADM

foto: ADM

Zajezdnia Młynarska wiosna 1945 foto ADM

Zajezdni Młynarska wiosna 1945 foto ADM

Ruiny zajezdni Mlynarska 1945 foto ADM

Ruiny zajezdni Mlynarska 1945 foto ADM



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności