Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Po 35. latach żegnamy Ikarusy w warszawskiej komunikacji miejskiej
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Po 35. latach żegnamy Ikarusy w warszawskiej komunikacji miejskiej

Utworzone Listopad 29th, 2013 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Z dniem 30 listopada żegnamy Ikarusy

 

Warszawski Ratusz podjął decyzję o definitywnym wycofaniu z ruchu z dniem 30 listopada 2013 roku z komunikacji miejskiej autobusów marki Ikarus. Od 1. grudnia będą kursować już tylko autobusy niskopodłogowe. Wycofać, jak to łatwo powiedzieć. Ikarusy, autobusy, które przez 35 lat nieprzerwanie służyły mieszkańcom Warszawy, autobusy które nieodwracalnie wpisały się w pejzaż i historię miasta. Trudno się z tym pogodzić.

 

Pod koniec roku 1978 stołeczna komunikacja autobusowa przeżywała wprost tragiczne dni. Ze wglądu na usterki i bardzo zły stan techniczny ówczesne Berliety PR-100 i Jelcze PR-110 stały w większości unieruchomione. Brak było nie tylko części zamiennych, ale dosłownie wszystkiego. Komunikacji autobusowej groził całkowity paraliż. Jakby tego było jeszcze mało, zbliżała się pamiętna „zima stulecia” przełomu lat 1978/79.

 

I to właśnie wtedy podjęto – jak się okazało zbawienną – decyzję o zakupie na Węgrzech autobusów przegubowych marki Ikarus 280. Dwunasty grudnia 1978 roku stał się datą wręcz historyczną dla warszawskiej komunikacji. Tego właśnie dnia na zajezdnię „Woronicza” dotarło 10 pierwszych autobusów marki Ikarus 280. Długo miejsca nie zagrzały. Po szybkim przeszkoleniu kierowców i przygotowaniu wozów już 14. grudnia wyjechały pierwszy raz na miasto na linię 192, obsługującą nowe osiedle na Ursynowie.

 

Autobusy od razu zyskały bardzo przychylną opinie pasażerów, były jak na ówczesne czasy bardziej wygodne i przestronne od swoich poprzedników. Poza tym były bardziej pojemne ze względu na to, że były przegubowe. Kierowcom także bardzo przypadły do gustu, chwalili zwłaszcza bezproblemowe manewrowanie, pomimo zwiększonej długości. Można śmiało powiedzieć, że Ikarusy uratowały warszawską komunikację autobusową, a także zapoczątkowały nowy rozdział w warszawskiej komunikacji, epokę autobusów przegubowych.

 

Dostawy nowych wozów trwały nieprzerwanie do 1997 roku. Zakupiono ich ponad 2000 sztuk. Uruchomiono nawet na zajezdni R-13 „Stalowa” montownię autobusów, które w częściach sprowadzano z Węgier. Ikarusy sprowadzano w różnych odmianach różniących się od siebie tak mechanizmami podwozia jak i detalami nadwozia. Wszystkie wyposażone były w manualne skrzynie biegów.

 

Dopiero w 1991 roku sprowadzono pierwsze Ikarusy z automatyczną skrzynią biegów, która od tego czasu stała się już wyposażeniem standardowym. W latach 1981 – 1991 sprowadzono także ponad 1100 sztuk autobusów Ikarus 260 w wersji pojedynczej (tzw. „solówek”), także w różnych wersjach.

 

Na dzień dzisiejszy Ikarusy miały już konstrukcję przestarzałą, ale z drugiej strony była to zaleta, ponieważ dzięki temu były niezniszczalne. Istniała możliwość ciągłej odbudowy pojazdu. W ten sposób wiele egzemplarzy osiągnęło pełnoletność.

 

Jakoś ciężko się z nimi rozstać. W drugiej dekadzie XXI wieku znają je wszyscy. Każdy dzisiejszy kierowca zna doskonale te wozy, wielu rozpoczynało karierę tym właśnie pojazdem. Dziś pomimo nieporównywalnego komfortu jazdy, starsi kierowcy z rozrzewnieniem wspominają, że jak jechało się Ikarusem, to czuło się jazdę tym „sprzętem”, a nie to, co dzisiejszym plastikowym pudełkiem.

 

Ale niestety czasy się zmieniają, technika też. Trzeba się pogodzić, że nadchodzi nowe. Wielu z łezką w oku, do której zapewne nikt się nie przyzna, pożegna stare dobre Ikarusy.

 

Ratusz zapowiedział, że tak historyczny moment pożegnania najdłużej eksploatowanych w Warszawie autobusów jak i wszystkie związane z nim atrakcje planowane są w noc sylwestrową. RS

źródło: „nr.waw.pl”

Ikarus 280

Ikarus 280

Ikarus 280

Ikarus 280

Ikarus przebudowany na pogotowie techniczne

Ikarus przebudowany na pogotowie techniczne

Ik.260 z automat. skrzynią biegów

Ik.260 z automat. skrzynią biegów

Wnętrze przedziału pasażerskiego

Wnętrze przedziału pasażerskiego

Widok kabiny kierowcy

Widok kabiny kierowcy

Ikarus 280 na ulicach Warszawy

Ikarus 280 na ulicach Warszawy

Ikarus 260

Ikarus 260

Kokpit kierowcy Ikarusa

Kokpit kierowcy Ikarusa



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności