Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Pierwsze produkowane w Polsce autobusy
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Pierwsze produkowane w Polsce autobusy

Utworzone Marzec 14th, 2014 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Pierwsze polskie autobusy

 

Chociaż w tamtym okresie czasu Polska była pod zaborami, stanowiła część Imperium Rosyjskiego to jednak można powiedzieć, że pierwszym polskim autobusem a według ówczesnego nazewnictwa omnibusem samojazdem był pojazd zbudowany w 1904 roku w „Warszawskiej Fabryce Powozów E. Romanowski”.

 

Konstruktorami byli inżynier Henryk Brzeski i mechanik Wincenty Schindler. Zbudowano dwa bliźniacze pojazdy. Wyposażone w silniki spalinowe francuskiej firmy Mutel o mocy ok. 12 KM. Autobus posiadał 7 miejsc pasażerskich i jedno dla kierowcy. Koła ogumione masywami. Na trasie rozwijał prędkość ok. 20km/h. Z zachowanych opisów wynika, że autobusy sprawiały się znakomicie. Na dodatek okazało się, że pojazd wyprodukowany w kraju jest o połowę tańszy od sprowadzanych z zagranicy.

 

Znanym nie tylko w kraju, ale i za granicą producentem nadwozi autobusowych była „Firma Braci F i K Burak” z Kielc. Zabudową podwozi różnych marek takich jak Berna, Chevrolet, Fiat, Ford czy krajowych Fiat 621R zajmowała się od początku lat 20-tych XX wieku. Wyroby zyskały tak duże uznanie, że z zagranicy przychodziły zmówienia na karosowanie nadwozi autobusowych w stylu ekskluzywnych salonek.
W Krakowie w „Pierwszej Wytwórni, Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka” od roku 1927 budowano nadwozia autobusowe na importowanych podwoziach marki Chevrolet, Rugby L, Durant 401, Federal.

 

W roku 1928 wybudowano w „Fabryce Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski „ w Sanoku (późniejszy Autosan) autobus Lancia. Nadwozie osadzono na licencyjnym podwoziu marki Lancia Pentajota. Lancia uważana jest za pierwszy całkowicie polski autobus.
Ówczesne podwarszawskie „Zakłady Mechaniczne Ursus” od roku 1931 produkowały na licencji włoskiej firmy SPA autobusy marki Ursus A i Ursus AW. Zbudowano prototyp trzyosiowego autobusu Ursus AT.

 

W „Państwowych Zakładach Inżynierii” w Warszawie rozpoczęto w 1936 roku produkcję autobusów na licencji szwajcarskiej firmy Saurer w dwóch wersjach 3BLDPL i wydłużonej 4BLDP. Specjalnie dla warszawskiej komunikacji opracowano model Saurer-Zawrat (PZInż. 153). PZInż. były także producentem takich autobusów jak Polski Fiat 618, Polski Fiat 621R, Chevrolet 183, Chevrolet COE. Karosowano także kursujące w stolicy autobusy marki Somua.

 

W roku 1937 rozpoczęto produkcję w „Zakładach Mechanicznych Lilpop, Rau i Loewenstein” w Warszawie podwozi autobusów miejskich marki Chevrolet EFD 183 na licencji amerykańskiej firmy GMC. Karoserie do tych autobusów wytwarzane były w „Zakładach Przemysłowych Bielany” w Warszawie. Wytwarzano także autobusy Chevrolet 157.
W „Wytwórni Karoserii i Przyczepek Samochodowych J. Zagórski” w Poznaniu zbudowano w 1938 roku na importowanych podwoziach bardzo eleganckie autobusy Leyland.

 

Wraz z rozpoczęciem produkcji autobusów licencyjnych w PZInż. Podjęto prace nad opracowaniem własnej konstrukcji samochodu ciężarowego, który mógłby być wykorzystywany do budowy pojazdów pochodnych między innymi autobusów. W ten właśnie sposób powstał prototyp autobusu miejskiego, PZInż 723, całkowicie polskiej produkcji. Opracowano nawet wersją z zasilaniem gazem drzewnym generatorowym.

 

Niestety szybki rozwój motoryzacji w Polsce został gwałtownie przerwany przez wybuch II wojny światowej. RS

źródło: „nr.waw.pl”

Omnibusy samojazdy 1904; foto: ADM

Omnibusy samojazdy 1904; foto: ADM

Berna 1923; foto: arch. firmy Braci Burak

Berna 1923; foto: arch. firmy Braci Burak

Ford 1925; foto: arch. firmy Braci Burak

Ford 1925; foto: arch. firmy Braci Burak

Chevrolet 1925; foto: arch. Braci Burak

Chevrolet 1925; foto: arch. Braci Burak

Fiat 1928; foto: arch. firmy Braci Burak

Fiat 1928; foto: arch. firmy Braci Burak

Fiat Fiat 621 R 1936; foto: arch. Braci Burak

Fiat 621 R 1936; foto: arch. Braci Burak

Chevrolet Orlicki 1925; foto: ADM

Chevrolet Orlicki 1925; foto: ADM

Durant 401 Orlicki 1929; foto: ADM

Durant 401 Orlicki 1929; foto: ADM

Durant Rugby L. Orlicki 1929; foto: NAC

Durant Rugby L. Orlicki 1929; foto: NAC

Federal A6 Orlicki 2 wersje 1929; foto: NAC

Federal A6 Orlicki 2 wersje 1929; foto: NAC

Lancia 1928; foto: ADM

Lancia 1928; foto: ADM

Ursus A 1931; foto: CAF

Ursus A 1931; foto: CAF

Ursus AW 1932; foto: CAF

Ursus AW 1932; foto: CAF

Ursus AT 1932; foto: CAF

Ursus AT 1932; foto: CAF

Saurer 3BLDPL 1936; foto: NAC

Saurer 3BLDPL 1936; foto: NAC

Saurer 4BLDP 1936; foto: NAC

Saurer 4BLDP 1936; foto: NAC

Saurer 4BLDP 1937; foto: ADM

Saurer 4BLDP 1937; foto: ADM

Chevrolet 157 1938; foto: NAC

Chevrolet 157 1938; foto: NAC

Chevrolet 183 1937; foto: NAC

Chevrolet 183 1937; foto: NAC

Chevrolet COE 1938; foto: NAC

Chevrolet COE 1938; foto: NAC

Chevrolet 183 1938; foto: NAC

Chevrolet 183 1938; foto: NAC

Leyland 1937; foto: NAC

Leyland 1937; foto: NAC

Leyland 1938; foto: NAC

Leyland 1938; foto: NAC

Polski Fiat 621R 1935; foto: ADM

Polski Fiat 621R 1935; foto: ADM

Polski Fiat 621 R 1937; foto: ADM

Polski Fiat 621 R 1937; foto: ADM

Polski Fiat 618 1937; foto: ADM

Polski Fiat 618 1937; foto: ADM

PZ Inz 723 - 1936 foto ADM

PZ Inz 723 – 1936 foto ADMvv

 



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności