Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Pierwsze lata kursowania linii 145
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Pierwsze lata kursowania linii 145

Utworzone Grudzień 5th, 2014 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Historia dawnych lat

 

Początek lat 60-tych ubiegłego wieku. Nie ma jeszcze osiedla na Bródnie, ulica Kondratowicza to wąska brukowana droga. Na skrzyżowaniu z ulicą Białołęcką funkcjonuje kuźnia, tak to nie jest pomyłka, gdyż Białołęcka powstała, jako dukt łączący Pragę ze wsią Białołęka.

 

W większości przypadków ludzie w tamtych latach poruszali się furmankami, konie pędząc z zawrotną prędkością 10 km/h gubiły po drodze podkowy i nie tylko, co było zjawiskiem normalnym jak występujące współcześnie na jezdni plamy po wyciekach płynów eksploatacyjnych z samochodów. Jadąc ulicą Białołęcką dojeżdżaliśmy do skrzyżowania z ulicą Toruńską i Nowotoruńską, współcześnie tędy przebiega Trasa Toruńska.

 

Tędy jeździły tramwaje: 1, 3, 12

Tędy jeździły tramwaje: 1, 3, 12

Jedyny środek komunikacyjny dla mieszkającej w tym rejonie okolicznej ludności to tramwaje z pętli Pelcowizna, czyli linie 1 i 3, a od pętli w kierunku Żerania Fabrycznego kursująca ulicą Marywilską po jednym torze linia 12. Wracając do Białołęckiej, normalnym widokiem były pola uprawne, oraz niezapomniany zapach pieczonego chleba, który z piekarni „Nałęcza” promieniował na okolicę.

 

Jeżeli udało mi się wprowadzić odpowiedni nastrój, a młodszym czytelnikom pokazać jak to było dawniej to mogę zacząć pisać o pierwszej linii autobusowej w tym rejonie, czyli 145. Została uruchomiona na początku lat 60-tych i kursowała od ulicy Artyleryjskiej, czyli Bródno-Ugory do krańca u zbiegu ulic Św. Wincentego i Odrowąża. Przed powstaniem Ronda Żaba pętlę tę można było umiejscowić gdyż na Wszystkich Świętych stało tam autobusowe pogotowie techniczne.

 

W tym miejscu stała Kuźnia

W tym miejscu stała kuźnia

Dalsze dzieje linii 145 to wydłużanie jej w kierunku Białołęki, ulicą Białołęcką do kuźni. Jeżeli będziecie jechali w kierunku Kanału Żerańskiego, po minięciu po prawej stronie dużego sklepu i dwóch zakrętów po lewej stronie była mała murowana kuźnia i to tam była pętla. Dojeżdżamy do mostu nad Kanałem Żerańskim, przed drogą prowadzącą do Brzezin jest jedyna zachowana dla współczesności pętla 145 nazwana Białołęka-Kanał.

 

Od tamtych czasów minęło pół wieku, powstało osiedle, zmieniły się ulice, powstały nowe, dlatego autobusy linii 145 kursują zupełnie inną trasą. Czy warto zatrzymać w pamięci obrazy z tamtych lat, które powoli stają się historią naszego miasta, a może i wy znacie podobne historie? Piszcie do nas.

Janusz Bubel

źródło: „nr.waw.pl”

Była Białołęcka obecnie Ogińskiego, piekarnia Nałęczna

Była Białołęcka obecnie Ogińskiego, piekarnia Nałęczna

Ostatni kraniec Białołęka - Kanał

Ostatni kraniec Białołęka – Kanał

Trasa lini 145 ulica Odrowąża

Trasa lini 145 ulica Odrowąża

Tu była pętla Odrowąża

Tu była pętla Odrowąża

Pętla przy Artyleryjskiej

Pętla przy Artyleryjskiej

W tym miejscu stała kuźnia, dawniej Białołęka-Kondratowicza

W tym miejscu stała kuźnia, dawniej Białołęka-Kondratowicza

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności