Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Od ekspedycji „Okęcie” do „P+R Al. Krakowska” – przebudowa pętli
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Od ekspedycji „Okęcie” do „P+R Al. Krakowska” – przebudowa pętli

Utworzone Grudzień 20th, 2013 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Ekspedycja „Okęcie”, „P+R Al. Krakowska”

 

Po doprowadzeniu do Okęcia komunikacji tramwajowej w 1923 roku, zanim jeszcze zostało włączone do obszaru Warszawy, w rejonie ulicy Rękodzielniczej usytuowano pętlę tramwajową nazwaną „Okęcie – zakłady lotnicze”. Funkcjonowała praktycznie do roku 1954, w którym to uruchomiono nową pętlę już autobusowo-tramwajową.

 

Przeniesiona została dalej w kierunku południowym, w pobliże ulicy Malowniczej, od której przyjęła nazwę pętla autobusowa. W roku 1963 rozpoczęto przebudowę i modernizację pętli tramwajowej. Natomiast w latach 1970-71 za pętlą tramwajową wybudowano nową pętlę autobusową. Usytuowana została pomiędzy dwoma jezdniami alei Krakowskiej. Także w 1971 roku oddano do użytku ekspedycję autobusowo-tramwajową znajdująca się pomiędzy obiema pętlami.

 

W latach 1971-91 ekspedycja działała w rejonie komunikacyjnym IV „Ochota”, a w latach 1992-2011 działała w rejonie komunikacyjnym II. W związku z budową w latach 2009-11 parkingu samochodowego „Parkuj i Jedź”, pętla autobusowa została przebudowana. Autobusy skierowano na tymczasową pętlę usytuowaną na znajdującej się nieopodal ulicy Janka Muzykanta. Na czas przebudowy ustawiono tam tymczasową metalową budkę ekspedycyjną. Parking wraz z nową pętla autobusową oddano do użytku 28 sierpnia 2011 roku.

 

Szybko okazało się, że wąskie perony, wjazdy, znaki, filary – stanowią poważną przeszkodę dla autobusów. Do dziś oczywiście nic się nie zmieniło i kraniec ten słynie z największej ilości kolizji. No może po Dw. Centralnym, ale tam ruch jest o wiele większy. W kompleksie parkingowym usytuowano także ekspedycję autobusową będącą własnością i obsługiwaną przez pracowników ZTM, a także zaplecze socjalne z prawdziwego zdarzenia dla kierowców.

 

W grudniu 2013 roku podjęto decyzję o rozbiórce starej, praktycznie nieużywanej już ekspedycji.
Przy okazji przebudowy, w ramach radosnej twórczości w wielkim dziele nazewnictwa, ZTM wymyślił, aby zmienić istniejącą od 90 lat nazwę pętli Okęcie na nową, dziwacznie brzmiącą „P+R Al. Krakowska”. Pętla w szybkim tempie zyskała popularną, humorystyczną nazwę „pralka”. Co ciekawe, główna nazwa systemu parkingów miejskich brzmi bardziej po polsku – „Parkuj i Jedź”, ale rzeczywiście tu musimy się zgodzić, że nazwa „PiJ Al. Krakowska”, a już nie mówiąc o „PiJ Anin SKM” brzmiałyby mniej godnie.

 

Podobno zmiany nazw pętli komunikacji warszawskiej mają nas zbliżyć do Europy. Rzeczywiście, wychodząc na pętli Okęcie* czujemy się jakbyśmy byli przynajmniej w Paryżu. RS

 

Od redakcji:

Rodowity mieszkaniec każdego miasta wie, że nazw historycznych, czy przyjętych zwyczajowo, a funkcjonujących od wielu lat, nie zmienia się. I dlatego właśnie my, większość kierowców i pasażerów zresztą też, posługujemy się nazwą starą, zwyczajową, historyczną.

źródło: „nr.waw.pl”

Całkowite wyburzenie starej ekspedycji

Całkowite wyburzenie starej ekspedycji

W trakcie wyburzania

W trakcie wyburzania

W trakcie wyburzania

W trakcie wyburzania

Ekspedycja w letniej zieleni 2005 rok

Ekspedycja w letniej zieleni 2005 rok

Ekspedycja zastepcza Okęcie 2011 rok

Ekspedycja zastepcza Okęcie 2011 rok

Ostatnie dni ekspedycji Okęcie 2013 rok

Ostatnie dni ekspedycji Okęcie 2013 rok



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności