Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Najmniej oszczędna „pralka” stolicy? Prawdziwe wyzwanie dla kierowców!
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Najmniej oszczędna „pralka” stolicy? Prawdziwe wyzwanie dla kierowców!

Utworzone Listopad 24th, 2015 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Wyjazd_z_petli

Miarka się przebrała! W ciągu niespełna 3 lat doszło w tym miejscu do ponad siedemdziesięciu kolizji z udziałem naszych autobusów. Wiecie, co to za miejsce? Dla ułatwienia możemy dodać, że to jeden z najnowszych krańców w Warszawie.

 

Tak, dokładnie. Kto stawia na dawne Okęcie, obecnie „pralkę” (w zasadzie P+R Al. Krakowska) ma rację. Nowoczesny węzeł przesiadkowy. Z infrastrukturą dla pasażerów i kierowców, nowoczesną informacją pasażerską, oświetleniem i kto wie, czym jeszcze, ma jednak pewną wadę. Dla niektórych dość istotną. Mianowicie na peronach nie mieszczą się autobusy. Ot po prostu. A jak się mieszczą na siłę, dochodzi do kolizji. Zazwyczaj lecą lusterka, a za nimi niekiedy szyby. I kto odpowiada za kolizję? No jak to, kto? Kierowca. Po co jechał, skoro się nie mieścił? A może nie widział? To jeszcze gorzej. Tyle tylko, że na pytanie jak ma się zachować kierowca nikt udzielić odpowiedzi nie chce. Ciekawe czy projektant, na którego projekcie wszystkie wymiary pasowały jak ulał, miałby jakąś gotową odpowiedź na to pytanie? Może wziąłby to na siebie?

 

Nie myślcie sobie, że pierwszy raz interweniujemy w tej sprawie. Od samego początku, zaraz po dopuszczeniu tam ruchu w 2011 roku, zwróciliśmy się z pismem dotyczącym licznych utrudnień dla kierowców obsługujących linie odbywające tam postoje. Wówczas zaproponowaliśmy szereg rozwiązań, które – naszym zdaniem – mogły umożliwić względnie bezpieczne korzystanie z krańca. Część z nich, jak usunięcie niektórych znaków pionowych, czy zamiany stanowisk poszczególnych linii, zostało wprowadzonych, jednak generalnie zmiany były jedynie kosmetyczne. Nadmieniliśmy wówczas, że eksploatacja krańca w sposób bezpieczny wciąż nie jest możliwa.

 

Z perspektywy upływu czterech lat niestety uznać należy, że te słowa się potwierdziły. Statystycznie tylko w latach 2013-2015 na samym krańcu doszło do ponad 70 kolizji z udziałem autobusów MZA! Z tej liczby 50 kolizji to zdarzenia pomiędzy autobusami linii 317 i 154. Do 80% spośród nich doszło podczas omijania stojących na przystanku autobusów linii 154 przez ruszające w trasę autobusy linii 317.

 

Nie ma w Warszawie krańca o porównywalnej liczbie kolizji. Sporadycznie na mapie tego typu zdarzeń pojawia się Metro Wilanowska, ale tam jest olbrzymi ruch. Niekiedy Dw. Centralny, ale tu też jest bardzo wąsko i na dodatek pętla działa całą dobę. Ale to i tak nie ta skala. Tam dochodzi do, co najwyżej kilku zdarzeń w roku.

 

Niewiele można dziś zrobić. Chyba jedynie zmienić układ linii na krańcu. Można np. doprowadzić do pozostawienia na 2 peronie jedynie linii 154 i przesunięcie przystanku krańcowego na Al. Krakowską (na przystanek P+R Al. Krakowska 05). Wówczas autobusy linii 317 nadjeżdżające od strony Wilanowa mogłyby wjeżdżać na teren pętli i wysadzać pasażerów na przelotowym przystanku nr 18 (dla linii N88), a następnie zawracać przy ul. Mineralnej, by podjechać na przystanek nr 05.

 

A skoro już poruszamy temat „pralki” zawsze zastanawialiśmy się, czemu przy wyjazdach z pętli nie ma sygnalizatorów. Wyjazd, szczególnie w kierunku Centrum bywa nie lada wyzwaniem. Kierowca, włączając się do ruchu ma ograniczoną widoczność z uwagi na przebieg jezdni Al. Krakowskiej (łuk drogi), a wyjeżdża wprost na lewy pas ruchu. Niektórzy kierowcy, aby móc ten manewr wykonać bezpiecznie zgłaszają żądanie na przejściu dla pieszych i po zapaleniu się światła zielonego (dla pieszych), wyjeżdżają z pętli. Tylko czy tak to ma wyglądać? Sygnalizacja przy przejściach powinna zostać rozbudowana o moduł rozpoznający potrzebę wyjazdu autobusu i sygnalizator przy wyjeździe z pętli.

 

Czy coś się zmieni? Cóż, będziemy obserwować…

Marek Brudnicki

źródło: „nr.waw.pl”

Wjazd na kraniec P+R Al. Krakowska

Wjazd na kraniec P+R Al. Krakowska

Wjazd na kraniec P+R Al. Krakowska

Wjazd na kraniec P+R Al. Krakowska

Wjazd na kraniec P+R Al. Krakowska

Wjazd na kraniec P+R Al. Krakowska

Podjazd pod przystanek kraniec P+R Al. Krakowska

Podjazd pod przystanek kraniec P+R Al. Krakowska

Ograniczenie widoczności przy wyjeździe z krańca P+R Al. Krakowska

Ograniczona widoczność przy wyjeździe z krańca P+R Al. Krakowska

Ograniczenie widoczności przy wyjeździe z krańca P+R Al. Krakowska

Ograniczona widoczność przy wyjeździe z krańca P+R Al. Krakowska

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności