Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Małe „rondka”, a bezpieczeństwo ruchu drogowego
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Małe „rondka”, a bezpieczeństwo ruchu drogowego

Utworzone Styczeń 27th, 2015 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Przebudowa skrzyżowań

 

Kilka lat temu, miej więcej w tym samym czasie, kiedy w Warszawie zaczęły powstawać bus-pasy, ktoś wpadł na pomysł przebudowywania skrzyżowań, polegający na zmianie organizacji ruchu na skrzyżowania o ruchu okrężnym.

 

Pierwsze opinie były podobne do ocen w stosunku do bus-pasów, czyli negatywne, a – w niektórych przypadkach – wręcz złośliwe. Do tej pory krążą wśród kierowców określenia typu „rondo Dziada”, „fajerka” lub „placek”.

 

To ostanie słowo ma znaczenie wielorakie, w przypadku niektórych rondek można w zasadzie zastosować każde z nich. Nasze opinie są jednak inne. Należy zadać sobie pytanie czy rozwiązanie typu „rondko” jest idealne? Idealnych rozwiązań nie ma, szczególnie w organizacji ruchu drogowego.

 

Tradycyjne skrzyżowania, szczególnie o ruchu niekierowanym, nie skłaniają kierujących do obniżania prędkości. Nieustąpienie przejazdu przez pojazd wyjeżdżający z drogi podporządkowanej  wynikające z niewłaściwej oceny prędkości czy zignorowania drogi z pierwszeństwem, ma często tragiczne skutki. Często są to skrzyżowania względnie wąskich dróg, nie wymagające sygnalizacji świetlnej.

 

Budowa ronda kompaktowego jest zatem jedynym sposobem na uspokojenie ruchu. Wjeżdżając na rondo każdy kierujący zmniejsza prędkość i nawet jeśli w wyniku nieustąpienia pierwszeństwa dojdzie do zdarzenia drogowego, jego skutki są z reguły o wiele mniej groźne dla pasażerów.

 

Przykładem może być zdarzenie, które miało miejsce przed wybudowaniem „rondka” na skrzyżowaniu ulicy Rekruckiej z Korkową. Kierujący samochodem dostawczym z dużą siłą, czyli również i z dużą prędkością uderzył w bok prawidłowo jadącego autobusu MZA linii 520.

 

Po przebudowie skrzyżowania, chociaż ruch pojazdów w tym miejscu znacznie wzrósł, takich tragicznych zdarzeń nie zarejestrowano. Jest to decydujący powód, aby tam, gdzie jest to możliwe, budować takie rozwiązania drogowe.

 

A że średnica tych rond jest niekiedy mała? No cóż, prawdą jest, że nie wszystkie lokalizacje sprawdzają się równie dobrze i „kręcenie” się po takim rondzie 18 metrowym autobusem nie jest łatwe, ale należy pamiętać, że utwardzona wyspa centralna przystosowana jest do najeżdżania przez pojazdy o większych gabarytach.

 

Trochę wysiłku przy kręceniu kierownicą warto poświęcić dla bezpieczeństwa – nie tylko swojego, ale również innych uczestników ruchu drogowego.

Janusz Bubel

źródło: „nr.waw.pl”

CH Marki linia 112

CH Marki linia 112

CH Marki linia 190

CH Marki linia 190

Ulica Gorzykowska

Ulica Gorzykowska

Gorzykowska / Myszkowska

Gorzykowska / Myszkowska

Rembertów

Rembertów

Remertów ul. Paderewskiego

Remertów ul. Paderewskiego

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności