Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Linia trolejbusowa Warszawa – Piaseczno
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Linia trolejbusowa Warszawa – Piaseczno

Utworzone Styczeń 13th, 2015 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Trolejbus 51

 

Ostatnie zakupy przez MZA ekologicznych autobusów o napędzie elektrycznym skłaniają do wspomnienia o ich poprzednikach, trolejbusach. I choć o pierwszej ich odsłonie w latach 1946 – 1973 dla wielu to już zamierzchła historia, to trolejbusową linię 51 jeszcze wielu pamięta a zwłaszcza mieszkańcy Piaseczna.

 

W roku 1976 podjęto rządowa uchwałę o budowie linii trolejbusowej łączącej Warszawę z Piasecznem. Myślą przewodnia tego projektu było umożliwienie dogodnego dojazdu pracowników do nowouruchomionej w Piasecznie fabryki telewizorów „Unitra Polkolor”, jak i mieszkańców Piaseczna.

 

Miała stanowić pierwszy etap wielkiej południowej obwodnicy trolejbusowej, która miała przebiegać przez Służew, Piaseczno, Konstancin, Powsin, Wilanów. Głównym motywem takiego przebiegu trasy miała być troska o zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, zwłaszcza w uzdrowiskowym rejonie Konstancina i Lasu Kabackiego.

 

Te bardzo optymistyczne dalekosiężne plany o bardzo pozytywnym znaczeniu pozostały tylko w swerze marzeń. Tak pięknie zaprojektowana linia trolejbusowa stała się niestety tylko w części zwykłą linia dowozową.

 

Trasę zaprojektowano w taki sposób, że nie stwarzała praktycznie żadnych problemów komunikacyjnych, jakie poprzednio występowały w centrum miasta. Linia przebiegała praktycznie cały czas prosto, wzdłuż ulicy Puławskiej, od pętli Dworzec Południowy (obecnie Metro Wilanowska) do pętli przy ulicy Szkolnej w Piasecznie. Budowę rozpoczęto w 1978 roku.

 

Jednocześnie od 1977 roku trwały prace budowlane nowej zajezdni autobusowo-trolejbusowej R-12 „Piaseczno”, uroczyste, po prawie dziesięcioletniej przerwie, ponowne uruchomienie komunikacji trolejbusowej w Warszawie nastąpiło 1 czerwca 1983 roku. Linie oznaczono numerem 51. Jednocześnie oddano do użytku zajezdnię R-12 „Piaseczno”.

 

Linia była bardzo popularna, a trolejbusy jeździły prawie zawsze przepełnione. Było to między innymi oprócz ich niezbyt udanych konstrukcji technicznych przyczyna częstych awarii. Później w roku 1990 uruchomiono także na tej samej trasie nocną linię trolejbusową 651.

 

Do obsługi nowo uruchomionej linii zakupiono trolejbusy produkcji radzieckiej ZiU 9B. W następnych latach sukcesywnie dostarczano trolejbusy produkcji polskiej Jelcz PR-110E i Jelcz PR-110T, budowane na bazie autobusu Jelcz PR-110. Pojazdy te jednak nie wytrzymywały warunków eksploatacji.

 

W roku 1992 podjęto próbę ratowania sytuacji taborowej sprowadzając ze Szwajcarii używane trolejbusy marki Saurer wraz z przyczepami. Pomimo, że trolejbusy budowane były pod koniec lat 50-tych XX wieku, to były w bardzo dobrym stanie technicznym.

 

Ciągłe spory, jakie powstały we władzach stolicy o sposobie finansowania coraz bardziej deficytowej komunikacji trolejbusowe doprowadziły praktycznie do jej likwidacji. W prasie zaczęły się pojawiać artykuły o nieopłacalności eksploatacji trolejbusów. Analogiczne programy emitowano w telewizji.

 

I tak 31 sierpnia 1995 w strugach ulewnego deszczu odjechał w kierunku Piaseczna ostatni trolejbus linii 51. Obsługę trasy przejęła podmiejska linia autobusowa 709.

 

W październiku 2000 roku rozpoczęto rozbiórkę trakcji elektrycznej, natomiast trolejbusy zostały sprzedane do innych miast lub trafiły do kolekcjonerów. Pozostałe pojazdy, na które nie było chętnych zostały złomowane. Tak zakończyła się druga odsłona warszawskich trolejbusów.

Ryszard Sobczyk

źródło: „nr.waw.pl”

Saurer z przyczepą na pętli Dw. Płd.

Saurer z przyczepą na pętli Dw. Płd.

Na pętli Dw. Południowy

Na pętli Dw. Południowy

Pętla Dw. Południowy

Pętla Dw. Południowy

ZiU 9 z przyczepą

ZiU 9 z przyczepą

Pętla Dw. Południowy

Pętla Dw. Południowy

Zajezdnia R-12 Piaseczno

Zajezdnia R-12 Piaseczno

ZiU 9

ZiU 9

Zajezdnia R-12 Piaseczno

Zajezdnia R-12 Piaseczno

ZiU 9

ZiU 9

ZiU 9

ZiU 9

Jelcz PR-110E

Jelcz PR-110E

Jelcz PR-110T

Jelcz PR-110T

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności