Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Kontrole pomiaru prędkości tramwajów łódzkich
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Kontrole pomiaru prędkości tramwajów łódzkich

Utworzone Sierpień 14th, 2014 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Bez tytułu

Bezpieczeństwo

 

O wpływie prędkości jazdy na skutki zderzenia nie będę się rozpisywał. Każdy z nas ma świadomość, że im większa jest prędkość w chwili zderzenia tym większa siła uderzenia a co zatem idzie i poważniejsze skutki. Czasami nawet jeden kilometr mniej na liczniku mógłby spowodować, że do zetknięcia pojazdów by nie doszło. Mniejsza prędkość pojazdów szynowych na elementach torowych to mniejszy hałas dla otoczenia, mniejsze drgania podłoża, oraz mniejsze wstrząsy dla organizmu i elementów tramwaju. Motorniczy spędza w tramwaju 1/3 dnia. Tramwaj oraz budynki położone przy torowisku narażone są na drgania przez około 20 godzin dziennie.

 

W maju 2010 r na rozległym skrzyżowaniu w centrum Łodzi doszło do wykolejenia tramwaju podczas przejazdu przez zwrotnicę. Rozpędzony tramwaj zamiast pojechać na wprost, nieoczekiwanie skręca w prawo, przejeżdża przez trzy pasy ruchu i uderza przodem kabiny w potężny słup podtrzymujący sieć trakcyjną. W wyniku wypadku ginie młody motorniczy natomiast kilka osób zostaje odwiezionych do szpitala.

 

To zdarzenie przyczyniło się do zakupu przez MPK laserowego miernika prędkości LTI TruCAM 20/20.

 

I tak od sierpnia 2010 r pomiar prędkości prowadzony jest z bardzo dużą precyzją. Wyniki pomiaru zapisywane są na karcie pamięci jako zdjęcie, krótki klip filmowy oraz wiadomość tekstowa z informacjami np. współrzędne GPS. Na zdjęciach i filmie widać, którą część pojazdu pokrywała wiązka lasera podczas trwającego 1/3 sekundy pomiaru. Urządzenie zezwala między innymi na prowadzenie pomiaru pojazdów nadjeżdżających jak i odjeżdżających oraz na pomiar odległości między jadącymi pojazdami. Kontrolę prędkości można prowadzić również w mniej sprzyjających warunkach atmosferycznych z wnętrza samochodu.

 

Wprowadzenie kontroli prędkości pod względem wyników można podzielić na dwa etapy. Etap pierwszy od sierpnia do lutego, kiedy przyzwyczajaliśmy kierujących do naszej obecności na ulicach z tym urządzeniem. W tym czasie prowadzący byli tylko informowani o wartości przekroczenia natomiast nie ponosili z tego tytułu żadnych konsekwencji. W drugim etapie, od lutego 2011 r. przekroczenie prędkości o ponad 7 km/h lub 10 km/h (zależnie od dozwolonej prędkości) kierujący był informowany o wartości przekroczenia. Przełożony prowadzącego otrzymywał informację o przewinieniu wraz z fotografią i krótkim klipem filmowym. W pierwszym etapie średnia zmierzona prędkość tramwajów w miejscach gdzie dozwolone było 10 km/h wynosiła 17,4 km/h. Obecnie prędkość ta spadła do 12,5 km/h. Nie jestem w stanie powiedzieć z jaką prędkością motorniczowie pokonywali te odcinki wcześniej wiedząc, że nikt nie kontroluje prędkości.

 

Obecnie do Centrali Ruchu wpływają prośby od mieszkańców oraz z policji o wykonywanie pomiarów w określonych miejscach.

 

Ponieważ nikt nie lubi być kontrolowanym tak, więc wprowadzenie pomiarów nie cieszy się sympatią wśród wielu kierujących. Jednak już w następnym roku odnotowaliśmy wyraźny spadek wypadków oraz wykolejeń. HC

nr/mpk łódź

 

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności