Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Historia pętli i ekspedycji „Stegny”
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Historia pętli i ekspedycji „Stegny”

Utworzone Listopad 25th, 2014 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Eksp_Stegny_700x350

foto: Nadzór Ruchu Warszawa

Ekspedycja „Stegny”

 

Autobusowa. Rok budowy: 1988. Lokalizacja: ul. św. Bonifacego.
W latach 1988 – 1993 działa w rejonie komunikacyjnym MZK RRK III „Mokotów”.
W latach 1993 – 1999 działa, jako ekspedycja rejonowa TRK 2 „Południe”.
W latach 1999 – 2006 działa w rejonie komunikacyjnym RN2 „Południe”.

 

Konstrukcja: płyty stalowe, ocieplana, parterowa.
Powierzchnia użytkowa: 40,50 m2.
Instalacje: elektryczna, wodno-knalizacyjna, telefoniczna, radiowa.

 

W roku 1971 rozpoczęto na Dolnym Mokotowie budowę nowego dużego osiedla mieszkaniowego „Stegny”. Było to pierwsze osiedle, jakie wybudowano z tzw. „wielkiej płyty”, budynki były montowane z prefabrykowanych elementów, wielkowymiarowych płyt betonowych produkowanych w Fabryce Domów na Służewcu.

 

Osiedle zaprojektowane zostało w oparciu o istniejącą i praktycznie biegnąca przez jego środek ul. Bonifacego (obecnie św. Bonifacego). Po doprowadzeniu do osiedla komunikacji autobusowej, w dniu 23 grudnia 1973 roku uruchomiono pętlę autobusową nazwaną wówczas „Stegny-Batumi” zlokalizowaną przy ul. Batumi. W roku 1975 w nowej lokalizacji wybudowana została nowa pętla autobusowa „Stegny”, w kształcie „łezki”, bez peronów przystankowych, potocznie określana, jako „zawrotka”.

 

W roku 1988 oddano do użytku wybudowaną na pętli nową kontenerową ekspedycję autobusową, zastępującą wyeksploatowany „prowizoryczny” obiekt. Nowopowstały budynek, zapewniał zaplecze socjalne dla prowadzących pojazdy, oraz lepsze warunki pracy dla pracownika Służby Nadzoru Ruchu, który w godz. 4:30 – 23:30 kontrolował regularność takich linii jak np. 108, 116, 187, 416, P. W związku z reorganizacją komunikacji miejskiej przeprowadzonej w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, i jednocześnie likwidacją ekspedycji rejonowej przy Pl. Unii Lubelskiej, od kwietnia 1993 funkcje koordynacji nadzoru ruchu w rejonie RRK-3 „Mokotów” przejęła właśnie ekspedycja Stegny, i utrzymała tą funkcję aż do roku 1999, kiedy to jej funkcję przejęła ekspedycja „Dw. Południowy A” (Metro Wilanowska).

 

Praktycznie przez cały ten okres, funkcje kierownika rejonu pełnił wieloletni pracownik Nadzoru Ruchu MZK, a później MZA – Jacek Skuza, którego doświadczenie zawodowe, oraz umiejętności współpracy, są wspominane przez pracowników ekspedycji po dziś dzień. W tym czasie rejon nadzorował i rozliczał pracę takich ekspedycji jak m.in. Sadyba, Wilanów, Dw. Południowy A, Natolin, Ciszewskiego, Okęcie, Dickensa, Emilii Plater, Dw. Centralny, Pl. Trzech Krzyży.

 

Nierozerwalnie ze Stegnami kierowcy łączą postać dyspozytora Leona, który praktycznie nie rozstawał się z białą czapką nadzoru. Za biurowe sprawy, związane z pracą „rejonu” odpowiadała, również bardzo mile wspominana dyspozytorka, p. Danuta. Pracownicy, czuwali nad ruchem linii takich jak: 119, 187, 407 i E-1. Później nastąpiło stopniowe zmniejszanie ilości taboru obsługującego kraniec, co doprowadziło do zmiany funkcji obiektu w 2006 roku z dyspozytorskich na socjalne.

 

W latach 2012-2013 ekspedycja była wynajęta na kwiaciarnię. Sporadycznie, ekspedycja jest jednak uruchamiana, gdy zachodzi konieczność sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem linii, w wyniku np. imprez biegowych. Ostatnia służba miała miejsce 4.06.2014 r. W chwili obecnej na krańcu postoje odbywają wozy linii 187 i 501 powstałej na bazie dawnej linii 407. Linia E-1 umarła śmiercią, tłumaczoną przez ZTM „zmniejszeniem potoków pasażerskich”, co było związane między innymi z uruchomieniem I linii metra. Linia 116 została skierowana do Wilanowa, a linia „P” wyginęła w związku z likwidacją linii pośpiesznych. Stegny miały też krótki „romans” z linią 119. Tak oto „Stegny” „wymarły”…

Hubert Świątek

źródło: „nr.waw.pl”

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności