Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Historia autobusów od 1822 roku
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Historia autobusów od 1822 roku

Utworzone Styczeń 4th, 2014 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Pierwsze autobusy na świecie

 

Historycznym poprzednikiem dzisiejszego autobusu był omnibus konny. Były to pojazdy wieloosobowe przeważnie kryte ciągnięte przez konie. Utrzymywały regularną komunikację tak miejska jak i międzymiastową. W większości dużych miast europejskich omnibusy rozpowszechniły się na początku XVII wieku. Pierwsze omnibusy były bardzo ozdobne, przypominały bardziej karety niż pojazdy pasażerskie.

 

Z biegiem czasu omnibusy otrzymały bardziej prostą konstrukcję, jednak nie zapominano o wygodzie pasażerów. W Warszawie pierwsze omnibusy pojawiły się dopiero w 1822 roku. Zanim jednak na ulicach miast pojawił się autobus z napędem spalinowym podejmowano próby budowy takich pojazdów z silnikiem parowym. W 1875 roku wielki entuzjasta silnika parowego francuski konstruktor Amedee Bolee zbudował dwunastoosobowy autobus nazwany „Obeissante” z silnikiem parowym. Osiągał prędkość ok. 30 km/h, zużywał 50 kg węgla na godzinę jego waga wynosiła 5000 kg. W roku 1894 zabudowano także we Francji autobus parowy „Wagonette”.

 

W roku 1885 Karl Benz buduje pierwszy silnik benzynowy. Montuje go do pojazdu przypominającego dorożkę. W taki sposób powstał pierwszy samochód. W rok później Gottlieb Daimler zbudował także silnik benzynowy. Obaj konstruktorzy pracowali całkowicie oddzielenie jeden nie wiedział o wynalazku drugiego.

 

Minęło całe dziesięć lat zanim firma Benz & Cie zbudowała w roku 1895 pierwszy autobus napędzany silnikiem spalinowym. Moc silnika wynosiła 5 KM, osiągał prędkość ok. 20 km/h, waga 1700 kg. Firma Daimler zbudowała pojazd o podobnych parametrach w roku 1898. W roku 1926 nastąpiło połączenie obydwu firm, powstało przedsiębiorstwo o nazwie „Mercedes-Benz”, która do dnia dzisiejszego jest światowym potentatem w produkcji branży motoryzacyjnej.

 

Na początku XX wieku powstało w Europie wiele firm motoryzacyjnych produkujących autobusy, niektóre dzisiaj całkowicie zapomniane. Niemieckie firmy Bussing i NAG działają do dnia dzisiejszego. We Francji znane były wówczas firmy Brille-Schneider i De Dion Bouton. W Stanach Zjednoczonych jednymi z pierwszych producentów autobusów były takie firmy jak MACK, Grabowsky Wagon Co, White, Stanley. Patrząc na dzisiejsze autobusy z perspektywy czasu, trzeba stwierdzić, że potrzeba było ponad 100 lat, aby osiągnęły tak wysoki poziom techniczny.

Ryszard Sobczyk

źródło: „nr.waw.pl”

Nowojorski omnibus 1891

Nowojorski omnibus 1891

Omnibus paryski 1897

Omnibus paryski 1897

Omnibus parowy 1873 silnik

Omnibus parowy 1873 silnik

Francuski omnibus parowy 1894

Francuski omnibus parowy 1894

Omnibus parowy 1885

Omnibus parowy 1885

Omnibus parowy produkcji francuskiej 1895

Omnibus parowy produkcji francuskiej 1895

Pierwszy autobus spalinowy K. Benza 1895

Pierwszy autobus spalinowy K. Benza 1895

Pierwszy autobus Gottlieba Daimlera 1898

Pierwszy autobus Gottlieba Daimlera 1898

Daimler 1899

Daimler 1899

Bussing 1904

Bussing 1904

Daimler 1905

Daimler 1905

Bussing 1905

Bussing 1905

Francuski Brille-Schneider 1906

Francuski Brille-Schneider 1906

Francuski De Dion Bouton 1906

Francuski De Dion Bouton 1906

NAG 1906

NAG 1906



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności