Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Forum dyskusyjne – Dom Technika
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Forum dyskusyjne – Dom Technika

Utworzone Październik 25th, 2012 przez admin

Forum dyskusyjne – stan bezpieczeństwa

 

W dniu 25 października br. w Warszawskim Domu Technika NOT z inicjatywy biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy we współpracy ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP, odbyło się forum dyskusyjne na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie.

 

Szczegółową statystykę zdarzeń drogowych na terenie stolicy przedstawił pan Marek Wierczyński, naczelnik Wydziału Organizacji Ruchu Drogowego Zarządu Dróg Miejskich. Zaprezentowanych zostało wiele ciekawych danych[1], które przecież także po części odnoszą się do komunikacji zbiorowej. Warto zwrócić uwagę na kilka aspektów i tendencji.

 

Ogólna liczba zdarzeń drogowych – kolizji i wypadków w Warszawie. Rok 2011 przyniósł spadek liczby wypadków (1056 wobec 1074 w 2010), ale jednocześnie wzrosła ich ciężkość – zginęło 90 osób, czyli aż o 47 więcej niż w roku 2010[2].

 

Tabela 1

 

W tej liczbie w roku 2011 aż 490 przypadków to zdarzenia z pieszymi, 51 spośród potrąconych pieszych poniosło śmierć na miejscu lub zmarło w ciągu następnych 30 dni. Przyczyną ponad połowy tych przypadków było nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych przez kierujących pojazdami. To oni ogólnie w 84% byli sprawcami wypadków z pieszymi.

 

Poniższa tabela pokazuje gdzie sytuacja pieszego jest najtrudniejsza – a są to skrzyżowania z pierwszeństwem oraz proste odcinki drogi, charakteryzujące się większymi prędkościami pojazdów.

 

Tabela 2

 

Znacznie bezpieczniejsze są skrzyżowania równorzędne i o ruchu okrężnym – wymagają większej ostrożności i radykalnego zmniejszenia prędkości.

 

Za najbardziej niebezpieczne miejsca w Warszawie uznaje się takie, gdzie doszło do 4 lub więcej wypadków. Dane w poniższej tabeli prezentują  listę takich miejsc ze skrzyżowaniem Al. Solidarności/Al. Jana Pawła II na pierwszym miejscu.

 

Tabela 3

 

Z kolej najbardziej niebezpieczne są odcinki najczęściej ulic szerokich, głównych, o dużym natężeniu ruchu. Chociaż miejsce pierwsze zajmuje ul. Św. Wincentego.

 

Tabela 4

 

Z ciekawostek wspomnieć można jeszcze:

najczęstszą przyczyną wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (34%), nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (30%) oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (13%),

 

Kolejną pozycją spotkania było zaprezentowanie rozwiązań, które mają za zadanie doprowadzić do radykalnej poprawy bezpieczeństwa właśnie w miejscach, gdzie jest to najbardziej potrzebne. Wśród nich warte wspomnienia są m.in.:

 

Rondo Zgrupowania AK „Radosław” – zmiana organizacji ruchu na rondo tzw. turbinowe przyniosła poprawę bezpieczeństwa – w roku 2011 nie wydarzył się żaden wypadek, a liczba kolizji została zredukowana do 19.

 

Podobnie zmiana organizacji ruchu na Rondzie Starzyńskiego – po zamknięciu skrzyżowania Targowa/Al. Solidarności – rondo zostało zawężone, a liczba punktów kolizyjnych zredukowana z 69 do 24. Obecnie funkcjonujące rozwiązanie zostało wprowadzone tymczasowo, jednak wg. ZDM sprawdza się, zatem w przyszłym roku zostanie wprowadzone jako stałe. Płasko ułożone płyty krawężnikowe i wypełnienie z kostki betonowej zostaną usunięte, a w ich miejsce powstaną stałe wygrodzenia. Dzięki temu autobusy przestaną niszczyć opony na wysokich i ostrych krawędziach.

 

Ul. Lucerny – po remoncie nawierzchni ulica ta stała się torem wyścigowym, doszło do kilku bardzo poważnych zdarzeń, w których zginęło 5 osób. Wprowadzono tam pionierski w Warszawie system radarowy, który wykrywając pojazd przekraczający prędkość wzbudza sygnalizację świetlną – ruch zostaje zatrzymany. Czyli im ktoś jedzie szybciej, tym później dojedzie.

 

Progi wyspowe – ostatnio wyrasta ich coraz więcej, a tendencja ta będzie na pewno kontynuowana. Dziś jeździmy już po nich na ul. Stawki oraz Obrońców Tobruku. Progi te mogą być bezpiecznie okraczane przez autobusy i ciężarówki, ale wymagają najechania przez samochody osobowe. Przy tej okazji warto wspomnieć, że wysokość tych progów nie powinna zagrażać niskopodłogowym autobusom, ale ich producenci wymagają mimo wszystko radykalnego obniżenia prędkości do 10-15 km/h!

 

Rozjazdy na Trasie Siekierkowskiej były swego czasu szeroko komentowane w warszawskich mediach na skutek wypadków dwóch pań, które w ostatniej chwili przypominając sobie o konieczności zmiany kierunku jazdy usiłowały zmieniać pasy ruchu, a ich manewr kończył się na barierze, która przebijała się przez cały pojazd. Zastanawiano się czy bariery są bezpieczne, czy nie. Choć ton tych kontrowersji oraz argumenty obu stron przypominały debaty o pasach bezpieczeństwa, ZDM zdecydował, aby wkrótce stanęły w tych miejscach specjalne separatory. Chodzi tu między innymi o rozjazd na Wał Miedzeszyński Puławy/Praga Północ w kierunku Wiatracznej.

 

 

Cieszymy się, że mniejszy udział w zdarzeniach pojazdów komunikacji miejskiej został zauważony; z naszych danych wynika, że tendencja ta utrzymuje się również w roku 2012, choć nie czas jeszcze na podsumowania. Wszystko zależy od pogody w ostatnich miesiącach roku.

 

Cieszymy się również z wprowadzanych dla bezpieczeństwa rozwiązań technicznych, trzeba przyznać, że bardzo wiele niebezpiecznych miejsc zmieniło się nie do poznania. Jeżeli nasze interwencje w ZDM choć w niewielki sposób przyczyniły się do tego (a wiemy, że tak  jest), możemy również czuć się usatysfakcjonowani. Nie spoczywając jednak w dążeniu do poprawy warunków jazdy i pracy naszych Kierowców, będziemy działać nadal.

Marek Brudnicki

źródło: „nr.waw.pl”

 


[1] Wszelkie dane dotyczące statystyki na warszawskich drogach użyte w tym artykule pochodzą z rocznego opracowania stanu bezpieczeństwa na drogach, opracowanego i wydanego przez Zarząd Dróg Miejskich dostępne również na www.zdm.waw.pl .

[2] Są to kolizje odnotowane, czyli te, przy których interweniowała Policja. Nie są brane pod uwagę zdarzenia zlikwidowane przez samych uczestników, a więc także instruktorów przewoźników miejskich.



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności