Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Ekspedycje Emilii Plater – dawniej i dziś…
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Ekspedycje Emilii Plater – dawniej i dziś…

Utworzone Październik 8th, 2013 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Ekspedycja Emilii Plater

 

Ulica Emilii Plater otrzymała swoją nazwę w 1916 roku. Poprzednio od momentu powstania nosiła nazwę Leopoldyny. Po wybudowaniu Pałacu Kultury i Nauki odcinek pomiędzy Al. Jerozolimskimi a ul. Świętokrzyską znacznie poszerzono, co spowodowało, że ulica praktycznie upodobniła się do placu stając się jednocześnie jedną z arterii komunikacyjnych centrum miasta.

 

W pobliżu skrzyżowania z Al. Jerozolimskimi znajdował się Dw. Śródmieście. Przyczyniło się to do usytuowania w tym miejscu dużej pętli autobusowej komunikacji miejskiej. Na ul. Emilii Plater funkcjonowały przez długi czas dwie ekspedycje. Pierwsza zlokalizowana była bliżej ul. Świętokrzyskiej, nazwana Emilii Plater-PKiN a druga w pobliżu Al. Jerozolimskich o nazwie Emilii Plater-Dw. Śródmieście.

 

Pierwsza z nich została zbudowana ok. roku 1957. W roku 1963  powstała nowa ekspedycja, już o konstrukcji metalowej, pomalowana na typowo żółto-czerwony kolor. Wyposażenie miała jednak bardzo skromne. Ogrzewanie piecykiem elektrycznym w okresie zimowym dawało się bardzo we znaki. Po utworzeniu siedmiu rejonów, w latach 1967 – 1991 działała, jako ekspedycja rejonowa rejonu RRK-7 „Śródmieście”.

 

Po reorganizacji, od roku 1992 działa jako ekspedycja autobusowa w rejonie czwartym „Ochota” a po podziale MZK na MZA i TW podlegała rejonowi „Południe”. Ze względu na znaczne wyeksploatowanie i jego zły stan techniczny podjęto w roku 1999 decyzję o likwidacji obiektu. Na podjęcie takiej decyzji miała także niewłaściwa lokalizacja ekspedycji, która doprowadzała do jej uszkodzeń przez manewrujące autobusy.

 

Kilka lat obiekt stał nieużywany, po czym w związku z remontem ulicy Emilii Plater został w 2001 roku rozebrany. Druga z ekspedycji zlokalizowana bliżej Dworca Śródmieście zbudowana została w latach 60-tych XX wieku, jako typowa budka ekspedycyjna, jakie budowano w tamtym czasie.

 

W latach 1967 – 1991 działa w rejonie siódmym a od 1992 w rejonie drugim. W roku 1979 przeniesiona do zaadaptowanej na potrzeby ekspedycji przyczepy od autobusu Ikarus 280, która w roku 1998 zamieniona została na metalowy kontener. W związku z utworzeniem pętli Dw. Centralny zlokalizowanej pomiędzy Dw. Centralnym a powstającym Centrum Handlowym „Złote Tarasy” kontener został przeniesiony na druga stronę ul. Emilii Plater.

 

Natomiast w rejonie wyjazdu z pętli ustawiono drugi kontener, ekspedycja otrzymała dla odróżnienia nazwę Dw. Centralny PKP. W roku 2007 ekspedycję przeniesiono do wynajętego pomieszczenia w budynku nowopowstałego CH „Złote Tarasy”, od którego przyjęła nazwę Dw. Centralny „Złote Tarasy”.  Wszystkie te ekspedycje nadzorowały ruch autobusów nocnych. Obecnie nadzoruje ruch ośmiu linii dziennych i trzydziestu nocnych. Jest jedną z najważniejszych ekspedycji autobusowych w Warszawie.

Ryszard Sobczyk

źródło: „nr.waw.pl”

Nieczynna ekspedycja w 1998 roku

Nieczynna ekspedycja w 1998 roku

Ekspedycja Dw. Centralny (kontener w nowym miejscu) rok 2005

Ekspedycja Dw. Centralny (kontener w nowym miejscu) rok 2005

Dw.Centralny "Złote Tarasy" - obecnie

Dw.Centralny „Złote Tarasy” – obecnie



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności