Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Ekspedycja pl. Unii Lubelskiej – czyli dawna historia rogatek Warszawy
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Ekspedycja pl. Unii Lubelskiej – czyli dawna historia rogatek Warszawy

Utworzone Listopad 22nd, 2013 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Ekspedycja „pl. Unii Lubelskiej”.

 

Obecny Plac Unii Lubelskiej w latach 1875 – 1919 w czasie zaboru rosyjskiego nosił nazwę placu Pułku Keksholmskiego, którego koszary znajdowały się nieopodal placu. Później przyjęto nazwę plac Mokotowski.

 

W latach międzywojennych dla uczczenia zawartej w 1569 Unii Polsko-Litewskiej plac otrzymał właśnie obecną nazwę. Dwa pawilony znajdujące się na placu tzw. Rogatki Mokotowskie zbudowano w latach 1816 – 1818 na zlecenie władz miasta. Były siedzibą władz skarbowych pobierających opłaty celne i drogowe przy wjeździe do miasta. Takie właśnie budowle wystawiano ówcześnie na wszystkich drogach wylotowych na granicach miasta.

 

Kiedy w roku 1916 niemieckie władze okupacyjne powiększyły obszar miasta Warszawy, rogatki znalazły się w obrębie miasta i w związku z tym przestały pełnić swoja rolę. W roku 1924 dawną rogatkę południowo-wschodnią zaadaptowano na ekspedycje tramwajową. Kiedy dotarła tam linia uruchomionych w Warszawie autobusów pełniła także rolę ekspedycji autobusowej.

 

Działała praktycznie do chwili wybuchu Powstania Warszawskiego w sierpniu 1944 roku. W czasie walk w mieście rogatki doznały dość poważnych uszkodzeń. Po wyzwoleniu Warszawy w 1945 roku przystąpiono do odbudowy rogatek mokotowskich. Po uruchomieniu komunikacji miejskiej w lewobrzeżnej części Warszawy rogatka południowo-wschodnia ponownie rozpoczęła działalność, jako ekspedycja autobusowo-tramwajowa, a później już tylko, jako autobusowa.

 

W roku 1975 władze Dzielnicy Mokotów oficjalnie przekazały rogatkę w użytkowanie Miejskim Zakładom Komunikacyjnym z przeznaczeniem na działalność, jako ekspedycja. Rogatka południowo-zachodnia przekazana została w użytkowanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Oczyszczania. Do 1993 roku działała, jako ekspedycja rejonowa rejonu komunikacyjnego Mokotów.

 

W kwietniu tego roku nastąpiła jej likwidacja. Decyzja Zarządu Gminy Warszawa została przekazana w użytkowanie Zarządowi Transportu Miejskiego z przeznaczeniem na punkt sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Obecnie rogatka stoi nieużywana, natomiast w rogatce sąsiedniej działa kawiarenka.

Ryszard Sobczyk

źródło: „nr.waw.pl”

Widok rogatki rok 2012

Widok rogatki rok 2012

Tablica informacyjna o zabytkowym charakterze obiektu

Tablica informacyjna o zabytkowym charakterze obiektu

Rogatka rok 2010

Rogatka rok 2010

Chausson APH 47 na przystanku 1948; foto: ADM

Chausson APH 47 na przystanku 1948; foto: ADM



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności