Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – Autobusy Jelcz – 16 lat na ulicach Warszawy
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

Autobusy Jelcz – 16 lat na ulicach Warszawy

Utworzone Styczeń 17th, 2014 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Ciche pożegnanie

 

Ponad miesiąc temu z wielką pompą pożegnaliśmy warszawskie Ikarusy. Ale w tym samym czasie, jednocześnie z chwilą zaprzestania działalności zajezdni Redutowa, rozstaliśmy się bardzo cicho i jakby ze wstydem także z innymi autobusami, a mianowicie Jelczami M181M, które wycofano z eksploatacji właśnie z dniem 30 listopada ubiegłego roku. Obyło się bez medialnych pożegnań, zostały po prostu odstawione na boczny tor.

 

W połowie lat 90-tych XX wieku MZA, poszukując dla siebie nowego taboru, zakupiło celem próby jeden autobus marki Jelcz M181MB. Jednak okazało się ze jest za drogi – tak w eksploatacji, jak i w cenie zakupu. Ponieważ w tamtym czasie, w związku z kłopotami finansowymi miasta, główną pożądaną cechą autobusu była niska cena, z braku innych konkurencyjnych ofert, pod koniec roku 1997 zdecydowano się zakupić zmodernizowaną wersję autobusu testowego, czyli Jelcza M181M.

 

Oprócz zmian w wyglądzie zewnętrznym i w wyposażeniu wnętrza, główną wadą było wyposażenie w słabszy, 260 konny silnik firmy MAN (M181MB posiadał 299 konny silnik firmy Mercedes), który niezbyt dobrze sprawdzał się w stołecznych warunkach komunikacyjnych.
W latach 1997 – 1999 zakupiono 45 autobusów tego rodzaju. Gościły na zajezdni Inflancka, Redutowa, Woronicza, Chełmska i Ostrobramska.

 

Pod koniec roku 2004, w ramach wprowadzanej typizacji wozów, wszystkie Jelcze M181M zgromadzono na zajezdni Redutowa. I tu trzeba chylić czoła przed kierowcami i mechanikami obsługującymi te autobusy na Redutowej. Niedopracowana konstrukcja pojazdu powodowała, że w czasie eksploatacji ujawniały się różne niedoskonałości. Właśnie z tego powodu były ciągłe problemy z ich obsługą. Jednakże, pomimo tych wszystkich negatywnych stron, nie można pominąć bardzo istotnego faktu.

 

Autobus Jelcz M181M był, bowiem pierwszym autobusem przegubowym niskopodłogowym polskiej konstrukcji. No może nie był w stu procentach niskopodłogowcem. Niska podłoga była w pierwszym członie, ale w drugim członie zaczynał się wznios podłogi, powodujący, że w ostatnich drzwiach wejściowych były już stopnie. Niewątpliwą zaletą była za to jego duża pojemność. Co by nie mówić, to jednak przez te szesnaście lat ciężkiej służby dla miasta Jelcze przewiozły zapewne kilka milionów pasażerów.

 

I niech to będzie wystarczający powód, aby pozostały w naszych wspomnieniach, również ze względu na osoby, które poświęciły im wiele godzin pracy – kierowców i mechaników.

Ryszard Sobczyk

źródło: „nr.waw.pl”

Jelcz M181M na pętli Dw. Centralny

Jelcz M181M na pętli Dw. Centralny

Jelcz M181M na pętli Wiatraczna

Jelcz M181M na pętli Wiatraczna

Jelcz M181M na pętli Wilanów

Jelcz M181M na pętli Wilanów

Jelcz M181MB na pętli Dw. Centralny

Jelcz M181MB na pętli Dw. Centralny

Jelcz M181M na ulicy Waryńskiego

Jelcz M181M na ulicy Waryńskiego

Bez numerów taborowych

Bez numerów taborowych

Na zajezdni Redutowa

Na zajezdni Redutowa

Oczekują na kupców lub na kasację

Oczekują na kupców lub na kasację



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności