Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny – 30 lat służby – ekspedycja MZK/MZA
samochod interwencyjny mza
nadzór ruchu warszawa

Nadzór Ruchu Warszawa – serwis informacyjny

nadzor ruchu nadzór ruchu warszawa nadzor ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa nadzór ruchu warszawa

30 lat służby – ekspedycja MZK/MZA

Utworzone Styczeń 16th, 2015 przez Nadzor Ruchu Warszawa

Os_Gorczewska-2_700x350

foto: nr.waw.pl

os. Górczewska (1984-2014)

 

Przez wiele lat, Warszawa od strony zachodniej Woli „kończyła się” w rejonie obecnego Cm. Wolskiego. Komunikacja wykraczająca po za tę „granicę” była bardzo uboga. W rejon Jelonek docierały tylko linie 105 i 106, które przez wiele lat były związane z obsługą komunikacyjną tego rejonu stolicy.

 

Kraniec i ekspedycja os. Górczewska

Kraniec i ekspedycja os. Górczewska

Zmiany nastąpiły w II połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Na teren położony pomiędzy liną kolejową prowadzącą do Huty Warszawa a ulicą Lazurową docierała zabudowa wielorodzinna. W 1984 roku, gdy zakończone były już inwestycje budowlane na osiedlach „Lazurowa” oraz „Jelonki”, a dobiegała końca budowa osiedla „Górczewska” u zbiegu ulic Górczewskiej i Lazurowej oddana została do użytku gigantyczna pętla autobusowa „Górczewska”.

 

Pięć peronów, mieszczących jednocześnie po cztery wielko pojemne autobusy, stanowisko techniczne umożliwiło zebranie linii, które do tej pory miały przystanek krańcowy na pętlach Os. Lazurowa przy Człuchowskiej – rejon obecnego przystanku Rozłogi oraz Nowe Górce przy ul. Budy.

 

Obsada dyspozytorska z prowizorycznej, drewnianej ekspedycji nr 37 mieszczącej się przy pętli na Górcach, w 1984 roku rozpoczęła pracę w nowo oddanym obiekcie zlokalizowanym przy wyjeździe z nowej pętli.

 

„Górczewska”, przez bardzo długi okres była jedną z największych i najcięższych w tym rejonie Warszawy. Przez te 30 lat, w wyniku najróżniejszych rewolucji komunikacyjnych, nie zachowała się żadna linia, która pierwotnie została skierowana na „Górczewską” w 1984 r.

 

Linia F, to obecne bardzo skrócone 125, 106, 305 i 163 również „wyginęły” 406, a później 506, która ostała się do 2010 r., po czym została zlikwidowana w związku z budową II linii metra.

 

W 1995 roku z „Wolskiego” przedłużono tzw. „mediolan” (ówczesne 509, obecne 189) który już od 20 lat, jest praktycznie nierozłącznie związany z „Górczewską”. Od 1988 na pętli, krańcują linie podmiejskie obsługujące rejony gminy St. Babice.

 

Rok 2012 był przełomowy w historii układu komunikacyjnego w tej części miasta. Po 28 latach, z peronów zniknęły czerwone oznaczenia linii przyśpieszonych. Linia 422 została skrócona do Dw. Centralnego, podobnie jak dwa lata wcześniej linia 501.

 

Okolice przez ten 30-latni okres zmieniły się nie do poznania. W 1992 roku obok obecnej pętli autobusowej, została oddana pętla tramwajowa. Następnie przebudowana została ul. Górczewska, a w zeszłym roku u zbiegu ulic Lazurowej i Górczewskiej powstało Rondo Radia Wolna Europa.

 

W 2006 miała miejsce przebudowa pętli, wymieniono nawierzchnie, infrastrukturę przystankową, oraz zamontowano monitoring pętli, co wpływa na usprawnienie pracy ekspedycji i bezpieczeństwo pasażerów.

Hubert Świątek

źródło: „nr.waw.pl”

Dołącz do nas na Facebooku



rss Redakcja-2 Wspolraca Prywatność Kooontakt
Copyright © 2012-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa ciasteczek (cookies) Korzystanie z niej bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności